Dierenwinkel bestaat 25 jaar.

17 december 2020
Een kwart eeuw zitten de Pijnackenaren Martin en Marian Drop al tussen de hondenbrokken, bodembedekkers, halsbandjes, benches, krabpalen, aquariumpompjes en alles wat je verder zoal aantreft in een dierenspeciaalzaak. Zondag is het precies 25 jaar geleden dat ze hun eerste winkel openden, in het voormalige pand van de SRV-winkel Hofman aan de Oostlaan.

In 2001 verhuisden ze naar de overkant van de straat en nog eens negen jaar later namen ze hun intrek in het ‘Aquarium’ aan het Raadhuisplein; de plek waar nu het jubileum wordt gevierd.

Martin en Marian zijn er maar wat trots op wat ze in die 25 jaar hebben weten te bereiken. Al is dat zeker niet altijd gemakkelijk gegaan, vertelt Marian. “Internet”, verklaart ze met een enkel woord. “Dierenvoeders en allerlei andere spullen die in de afgelopen jaren steeds vaker online werden gekocht. Daar hebben we zeker last van gehad. Maar nu gaat het juist weer een stuk beter.”

Tijden waarin het voor de wind gaat en perioden die wat minder zijn: het hoort er allemaal bij. Maar somber zijn de beide ondernemers er nooit van geworden. “Je moet inventief blijven, steeds weer iets nieuws bedenken. En je schouders er onder”, zegt Marian en ze kijkt er heel opgewekt bij.

Voor onszelf

Dat het tweetal 25 jaar geleden een dierenspeciaalzaak begon, lag dat voor de hand? Marian, met grote lachrimpels:” “Ja, we hadden iets met dieren! We hadden een hond!” Martin werkte in die periode bij Gall & Gall en Marian werkte als chemisch analiste bij een bedrijf dat apparaten maakte voor laboratoria. “Maar we wilden iets voor onszelf beginnen. Een slijterij, dat is een beetje saai. Toen hebben we om ons heen gekeken in Pijnacker en we zeiden tegen elkaar: nou, een dierenspeciaalzaak, die missen we hier wel een beetje.”

Het stel ging zich oriënteren en kwam bij de franchiseformule Dobey uit. Het vinden van een geschikt pand was aanvankelijk niet zo eenvoudig. “Maar Siem Hofman, dat is mijn oom, daarvan wisten we dat hij met zijn SRV-winkel op de Oostlaan wilde stoppen. Dat is het toen dus geworden, al moesten we de zaak wel helemaal leeghalen en verbouwen.”

Oversteek




Na de bouw van winkelcentrum Ackershof besloten de Dropjes letterlijk en figuurlijk de oversteek te maken naar een nieuw winkelpand op nummer 10, waar nu de SNS is gevestigd, om nog een aantal jaar later dus op het Raadhuisplein terecht te komen. In de tussentijd hadden ze het franchisecontract opgezegd omdat ze als zelfstandig ondernemers meer hun eigen koers wilden bepalen. De inkoopcoöperatie Discus geeft hen daar sindsdien de ruimte voor.

Met al die verhuizingen leerden Martin en Marian wel wat het betekent om telkens opnieuw te beginnen. “We hebben al die zaken steeds vanaf het begin letterlijk opgebouwd”, vertelt Marian. “Hier zitten we helemaal op onze plek. Na een paar moeilijke jaren gaat het nu ook uitstekend: het begint nu echt onze kant op te rollen. Wat we altijd gehoopt hebben, ook in de jaren dat het moeilijker ging, begint nu wel uit te komen.

Hoe hou je je als zelfstandig ondernemer staande in een periode waarin consumenten steeds meer online kopen? “Advies is heel belangrijk, en waar wij ook voor staan is eerlijkheid. We laten liever iemand de deur uitgaan met niks dan dat ik een kulverhaal ophang. Maar je ziet ook: mensen komen hier voor advies en gaan dan ergens anders online bestellen. Dat is best moeilijk. Aan de andere kant: we blijven in onszelf geloven. En het is mooi dat Discus nu ook een webshop heeft en dat een deel van de verdiensten ook onze kant op komen.”

Gepimpt

Er is de laatste jaren veel te doen over het revitaliseren van winkelcentrum Ackershof. Marian en Martin hebben daar zeker zo hun gedachten over. Marian schiet bij een vraag daarover zelfs in de lach en zegt: “Ik weet niet of je dat moet publiceren…”, maar zegt dan even later: “Ik denk dat sommige mensen eens achter hun oren zouden moeten krabben. Als je ziet hoe sommigen reageren, zaken meteen afschieten. Nou wordt het plein gepimpt. Oké: als er nou ineens zo’n grote ijzeren bak wordt neergezet, dan denk ik ook: hmmm. Maar als er dan daarna een boom in staat, dan is het meteen al een kleiner bakje. En als straks al de bomen groen zijn, dan ziet het er echt heel anders uit.”

In een kwart eeuw tijd is er in de dierenspeciaalzaak wel flink wat veranderd, zeker qua assortiment. “Toen had je een klein en een groot pak hooi. Nu heb je weidehooi, met tijm, timothyhooi, met mint, met kamille, met paardenbloem, met brandnetel. Bodembedekker: vroeger zaagsel en stro, nu heb je houtkorrels, strokorrels, papierkorrels, katoen, gehakseld stro, je kan het zo gek niet verzinnen. Je moet daar ook in bijblijven, vaak via bijscholingen van de leveranciers of terugkomdagen via de brancheorganisatie.”

Zo’n kartonnen doosje, daar kan
een hamster zich zó uitknagen

“Soms hoor je daar ook dingen waar je zelf niet aan had gedacht. Vroeger verkochten we een hamster in een kartonnen doosje met gaatjes erin. Maar ja, daar kunnen ze zich zó uit knagen. Dan zit je met een losse hamster in de auto. Toen kregen we een leuke tip van een collega. We nemen nu van die glazen potten die we thuis over hebben, we maken een paar gaatjes in de deksel, plakbandje erover zodat de kinderen niet de pot in de auto open kunnen draaien om te kijken: hoe is het met de hamster? — zo verkopen we nu dus een hamster.”

Hoe zien de Dropjes de toekomst? Marian schatert. “Geen 25 jaar meer! We denken er natuurlijk wel eens over na, zeker nu ook met corona. We zien wel wat er op ons pad komt, maar: wees creatief, wees ondernemend, blijf knokken! Je ziet dat een fysieke winkel nu ook weer belangrijk is. Mensen willen contact, willen advies, daar geloof ik nog steeds in.”

Dank-je-wel

Feest dus, vanwege dat kwart eeuw. Martin en Marian Drop maken er in deze coronatijd geen toeterend marketingverhaal van met paginagrote advertenties, maar wél krijgen alle klanten in de komende dagen een leuke goodiebag mee, als dank-je-wel voor hun klandizie. En ook staat er een Rad van Fortuin voor de deur om nog een leuk prijsje te kunnen winnen.

Sluiten hoeft de winkel gelukkig niet vanwege de lockdown, want een dierenspeciaalzaak hoort immers tot de essentiële winkels. Niet alleen in coronatijd trouwens.

Met dank aan: Paul Houkes