Verschillende fracties in de gemeenteraad stelden schriftelijke vragen over de kwestie. Zowel de Partij voor de Dieren als D66 en Eerlijk Alternatief wilden weten wat de meerkosten zijn en hoe het zo ver heeft kunnen komen dat de weg na de ingebruikname toch te smal bleek te zijn.
Het college stelt in zijn beantwoording dat vantevoren wel degelijk goed is gekeken naar het toepassen van een smallere rijbaan dan gebruikelijk is op andere hoofdwegen. Er was bewust voor gekozen, om te bevorderen dat de route via het centrum van Pijnacker minder aantrekkelijk is voor grote voertuigen. “Het is op zichzelf mogelijk bij de gekozen wegbreedte dat grote voertuigen elkaar passeren, zij het met een lagere rijsnelheid”, schrijft wethouder Ilona Jense namens B & W.
Minder comfortabel
Ook andere hoofdwegen krijgen een smallere rijbaan om het voor vrachtverkeer minder aantrekkelijk te maken om die route te nemen. Samen met de omwonenden wordt momenteel gewerkt aan een ontwerp voor de Vlielandseweg. Ook op deze weg wordt het rijprofiel versmald, om de rijsnelheden van het verkeer te beperken en de route minder comfortabel te maken voor grote voertuigen.
Voordat het definitieve ontwerp wordt vastgesteld, wordt wel eerst overlegd met de busmaatschappij, schrijft Jense.
Tekst: Paul Houkes