De Rekenkamer, een commissie die namens de gemeenteraad de doelmatigheid van de gemeentelijke uitgaven beoordeelt, gaat aan de slag om te bezien of dat zinvol is en hoe effectief de promotie eigenlijk is.
Het lijkt er een beetje op dat de Rekenkamer al een eerste conclusie getrokken heeft, want als onderzoeksonderwerp wordt nu gesproken van ‘dorpspromotie’, met voor de duidelijkheid daar nog wel tussen haakjes achteraan: ‘ook wel citymarketing genoemd’. Die term duikt voor het eerst op, want in de gemeentelijke programmabegroting voor dit jaar werd ‘citymarketing’ nog genoemd als belangrijke pijler voor de economische promotie van de gemeente.
Een onderzoek naar het nut van de dorpspromotie dus: de Rekenkamer gaat daar de komende tijd mee aan de slag. Dat doen de commissieleden niet zelf: daarvoor krijgt het onderzoeksbureau Partners+Pröpper de opdracht. Dat onderzoekt de effectiviteit van het beleid, onder meer door met ondernemers een andere organisaties te spreken. In september moet het onderzoeksrapport bij de gemeenteraad liggen.
Met dank aan: Paul Houkes