Centrummanager Titus Appel werkt samen met ondernemers in het centrum van Pijnacker aan een bijzonder plan: een bezorgservice die het ook voor lokale ondernemers mogelijk maakt om hun waren online aan te bieden en thuis te laten bezorgen. Onder de titel Loyaal Lokaal wordt momenteel onderzocht op welke manier zo’n project succesvol kan zijn.

Grootwinkelbedrijven zoals de landelijke supermarkten bieden een dergelijke service al aan, en daarnaast zijn er ook initiatieven zoals HelloFresh en andere aanbieders van maaltijdboxen. Voor lokale ondernemers is het over het algemeen niet haalbaar om er zelf een online shop op na te houden. Tenzij ze met elkaar samenwerken, bedacht Appel. En zo ontstond het idee voor een lokale bezorgservice, die in gezamenlijkheid wél rendabel zou kunnen zijn.
Retailagenda

Appel: “Er is veel veranderd in het gedrag van consumenten en dat zet zich in de komende jaren ook door. Online boodschappen doen raakt steeds meer ingeburgerd. Daar kun je tegen gaan strijden, maar je kunt ook proberen hoe je daarin mee kan doen.” Daar bedacht de centrummanager dus een plan voor en hij zocht vervolgens contact met de Retailagenda, een landelijk initiatief dat bedoeld is om de detailhandel te ondersteunen, onder andere met geld voor innovatieprojecten.

Daar zag men direct de waarde van het idee, want Pijnacker-Nootdorp is gekozen als een van de vijf gemeenten die een pilot mogen uitvoeren op het gebied van ‘smart city en distributie’. Daarin wordt onderzocht hoe het aantal vervoersbewegingen van en naar de retail en de consument drastisch kan worden verminderd.

Een samenwerking in online bestellen en vervolgens aan huis bezorgen is in Pijnacker mogelijk, is de voorlopige conclusie van Titus Appel. “Het is fantastisch dat Sabine Zondag van de Plus in Pijnacker daar ook de waarde van ziet. Zij is bereid om samen met haar eigen bestellingen ook de bestellingen van lokale ondernemers te bezorgen. Daar heeft de Plus al een distributieservice voor. Het is nog niet helemaal rond, want we hebben nog best wat uit te zoeken. Wie gaat er precies bezorgen, wanneer, wie is aansprakelijk als er iets mis gaat: dat soort dingen.”




Nog geen namen

Belangstelling bij ondernemers in het centrum van Pijnacker is er in elk geval wel, heeft Appel in de afgelopen periode gemerkt. “Ik heb er al veel met ondernemers over gesproken. Ik ga nog geen namen noemen, maar er zijn er verschillende die mee willen doen.”

Los van het gemak dat zo’n lokale dienst voor consumenten zou opleveren is het ook een mogelijkheid voor de inwoners van Pijnacker om de winkeliers in het centrum te steunen. “Iedereen vindt het belangrijk dat er lokale groenteboeren zijn, maar als je er nooit wat koopt schiet dat ook niet op. Dit plan kan dus aan meerdere kanten een toegevoegde waarde zijn.”

Loyaal Lokaal is maar een van de onderdelen van het pakket aan maatregelen, dat is beschreven in het Strategisch Marketingplan dat voor het centrum van Pijnacker is opgesteld. Komende donderdag wordt dit plan voor het eerst beeldvormend besproken in de gemeenteraad. Later deze maand zal de raad een besluit nemen over het voorstel van het college van B & W om voor het aantrekkelijker maken van het centrum van Pijnacker ruim een half miljoen euro beschikbaar te stellen.

Tekst en Foto’s: Paul Houkes